Jak się masz

Z roku na rok rośnie popularność biegania. Kiedyś wysyp biegaczy zauważalny był na wiosnę. Motywem dla wiosennego biegania była chęć zgubienia pozimowych kalorii. Tak nagle jak wiosenni biegacze pojawiali się, tak też i znikali.


Obecnie trend biegania wydaje się być bardziej stabilny. Jest grupa osób, która biega, gdy tylko ma to czas. Można spotkać ich o każdej porze roku. Są też biegacze, którzy preferują sezon wiosenno-letni i raczej nie ryzykują ruchu na wolnym powietrzu, gdy robi się chłodno i dżdżysto.


Czy każdy może biegać? To zależy. Osoby otyłe lub chorujące na schorzenia układu krążenia powinny dokładnie skonsultować z lekarzem podjęcie takiej aktywności ruchowej. Być może najlepszym rozwiązaniem będzie dla nich regularne spacerowanie. Ponadto kontuzje stawów, zwłaszcza kolanowych, mogą być przeciwskazaniem do uprawiania regularnych biegów.
Aby biegać z satysfakcją i pożytkiem dla zdrowia, należy się odpowiednio przygotować. Na początek trzeba wybrać odpowiednie buty. Oferta jest w tym zakresie bardzo bogata. Najlepiej, aby buty były już lekko rozchodzone. Absolutnie nie mogą być zbyt małe, ani mieć powierzchni, które mogą ocierać stopy. Następnie ubranie. Tu dużo zależy od pogody. W ciepły wieczór można bez obaw biega w koszulce na ramiączka. Ale gdy jest nieco chłodniej, lepiej pomyśleć o odzieży zakrywającej ciało i zapewniającej wymianę powietrza. 


Pierwsze biegi w zasadzie powinny spokojnym rozruchem – trochę marszu, trochę truchtu, trochę biegu. Nie można forsować się od pierwszego razu. Codziennie należy nieznacznie dokładać wysiłek, tak by uzyskiwać płynnie formę i kondycję. Nie biegamy po dużym posiłku. Od razu złapie nas zadyszka, a nawet może dojść do problemów trawiennych. I nie biegajmy za wszelką cenę. Jeśli na dworze rozpętała się burza i łamią się konary drzew, to lepiej zostać w domu niż narażać swoje bezpieczeństwo.


W pewnym wieku nasza wydolność wysiłkowa maleje. Dlatego odpowiednią formą ruchu może być jogging. Nie obciąża tak bardzo układu krążenia, pozwala swobodnie oddychać, jest bezpieczniejszy dla stawów. Jogging także zapewnia dobre dotlenienie, pobudzenie ciała, stopniowo podnosi wydolność.


Bieganie ma być przyjemnością, a nie żmudnym obowiązkiem. Nie zapominajmy o tym.

Nie znaleziono wyników.